onsdag 20. februar 2013

Gjenbruk tvers igjennom

Hei på dere..

Tenkte jeg bare skulle tipse dere om et gjenbruk'er tips. Nemlig smelte om stearin rester og lage nye lys av det. Jeg har kjøpt et par kubbelys former, samtidig som jeg bruker rømmebeger ect som former.
De to bakerste er ferdige lysformer mens det fremste er laget av et stort yoghurt beger.
Det tar jo litt tid og smelte stearin, særlig om du skal ha en del, men det er miljøvennlig og sparsomt.
Siden jeg fortsatt har "interiør stopp" inn i leiligheten så er det fint å kunne bruke det man allerede har.

Jeg har spart på noen ananas bokser som også egner seg til lys.


En dymo så har vi plutselig noen litt personlige lys i form.
"Tenn et lys og nyt stemningen" & "En romantisk lyskilde"

Framgangsmåte:
Når jeg smelter om stearin, bruker jeg en gammel kjele som jeg har dedikert til oppgaven.
Har noen store syltetøyglass i kjelen, og heller i vann til ca 3-4cm opp på glassene.
Har ovnen på lav varme, vannet skal ikke koke.
Deler opp stearin i mindre biter og putter oppi glassene. 
Når alt har smeltet er det bare å helle oppi formene som du har gjort klart. 
Veldig praktisk med slike former man kjøper på hobbybutikker, men det funker fint å bruke rømmebeger, store yoghurt begre eller andre plast kopper.

Oppskrift på hjemmelagde former:
Jeg lager et snitt tvers over på kanten av boksen.
Legger en ståltråd ned i snittene.
Lager et lite hull i bunn og trer veika igjennom. Surrer den 1 gang rundt ståltråden og fester den med "lærertyggis" eller tape på boksens utsiden.
Under så fester jeg veika med "lærertyggis" slik at stearinen ikke renner ut. 

 Inspirasjon fra Elin

2 kommentarer:

  1. Flotte !!
    Kult med ananasbokser med dymo :)
    Takk for tips !!
    klem

    SvarSlett
  2. Så smart!! Jeg har smeltet litt reste-stearin i en gammel kaffekopp. Det ble fint å se på, men jeg syns det brenner dårlig. Virker som det smelter for mye stearin så nesten veken slokker eller noe. Lurt å få brukt opp stearinrester uansett!

    Ha en fin helg!
    Klem fra Karen

    SvarSlett