fredag 3. august 2012

Nytt snekkerprosjekt- sofabord

Hei på dere:)

I går så startet jeg og samboeren med å hamre, sage, måle, "drille" og skru ute i garasjen. Nytt sofabord var nemlig et ønske fra meg. Og jeg kom over litt inspirasjon på nettet. *BOMBE* 
Tenkte jeg skulle vise dere litt bilder underveis, bordet er egentlig ferdig og vi har satt det inn, men ser nå at selve ramma er ca 1 cm for høy i det ene hjørnet og bordet er skjevt :( Lurer på hvordan vi skal fiske det.

Her er ramma ferdig 1x1meter, denne laget samboeren helt alene. Men den er skakk i det ene hjørnet. Og planen om å stå oppå mens vi skrudde fast toppbordene funket heller dårlig. Fungerte ca 3mm. AGH

Her måtte vi måle opp lik avstand mellom plankene. Nå måler bordet 1,10x1,10cm. Så var det bare å skru fast ramma i plankene.

Kraftige greier. 

Bordplata er ferdig. Det letteste unnagjort.

Jeg ville nemlig ha bein som gikk i kryss x)....
Og det er jo ganske enkelt det hvis saga man har, skjærer spiss nok vinkel, men 40graders vinkelen jeg tror saga har var ikke nok. Så da måtte vi til med en prøveplanke og jeg tok sånn ca og enda litt mer ca, dro en strek og den vinkelen ble perfekt. FLAKS

MEN nå måtte vi jo først skjære den vinkelen som var for liten. Så la vi på den fine malen jeg lagde og deretter holde planken på mystisk vis inntil saga for så å skjære etter streken. Det kunne ikke fått blitt 100% rett og likt med den metoden vi måtte ty til. 

NÅ har jeg to spørsmål til dere:
#1 Hvordan få bordet/ramma i vater?
#2 Hvilke farge skal jeg beise dette bordet i?


2 kommentarer:

  1. dette gleder jeg til å se ferdig!
    kommer til å bli så flott...flinke dere er :-)

    kan dessverre ikke hjelpe deg med det første sm....men jeg ville beiset det i en lys grå farge....har prøvd drivved, men den er litt mørk.

    klem tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Bordet blir nok flott med beis på. Nå så er det litt vel utebord aktig. Hehe.

      Har tenkt på grå, og kanskje olje med hvit oppi, men usikker på hvordan det blir siden vi har brukt inpregnert plank og den er jo litt "grønn". Blir nok ikke drivved fargen. "alle" har den på alt om dagen. Takk for farge tipset.

      Hilsen Elin

      Slett