søndag 9. juni 2013

Hjemmelaget sirup- nesten gratis

Hei på dere

En dag forsinket men her kommer innlegget om Granskuddsiruppen jeg laget på fredag. Fikk testet den på pannekaker i dag, og det var godt. 



1- plukk skuddene på grantrærne, her er det masse av det
Jeg plukket en brødpose halv full
2- putt det i en kjele og fyll vann til det er dekket. 
Det er lurt å presse ned granbarskuddene i kjelen så du ser når det er nok vann, 
ellers flyter skuddene bare oppå.
3 - la dette koke under lokk i ca 25 minutter. 
Granbaren blir etterhvert brunaktig.
4- Sil av granbarskuddene
5- mål opp hvor mye veske du sitter igjen med.
6- Så skal du ha 3 deler veske og 2 deler sukker. 
Jeg hadde 7,5 dl veske og 5 dl sukker. 
 7- la dette koke under lokk til det tykner. Tar ca 2 timer.
- Hell over på små glass eller flasker.

Jeg trodde min sirup var ferdig etter 1 time og 20 minutte med koking. Da så den sånn ut.

Sendte en kjapp SMS til studievenninnen som også kokte sirup, og hennes var ikke ferdig enda.
Jeg helte sirupen oppi kjelen igjen etter at den hadde stått på benken i sånn 25minutter. 
For å spare tid satte jeg på full guffe på ovnen, fant fra Ipadda og googlet rundt på hvor lenge det skulle koke.
OGSÅ skjedde det kjedelige- det kokte over på ovnen!
Så ha på lav varme hele tiden! Det skal bare putre.

3 glass ble til 2 halve glass. Men sånn skal den se ut når den er ferdig.
Hvis du ikke er heldig å få den rød som studievenninnen min fikk.

Det skal vist også være godt på is og desserter og muligens til viltkjøtt. 

Lykke til :)

Elin

5 kommentarer:

  1. Det er sikkert godt.
    Kanskje jeg må prøve meg på det.
    Ønsker deg ei god uke :)

    SvarSlett
  2. så spennende!
    muligens jeg kommer til å prøve meg på dette :-)

    klem tone

    SvarSlett
  3. Oi, genialt!
    Skogen skal raides for granskudd, dette skal prøves!
    Vet du hvordan holdbarheten på sirupen er?
    Ha en fin uke!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. ingen anelse hvor lenge holdbarheten er. Men varer nok en stund. sørg for å ha helt rene glass og sett på lokket mens sirupen enda er varm.
      Men det er jo bare sukker så vanlig sirup varer jo leeenge. blir spennende å se.

      Slett
  4. Hehe, huff håper du fikk vekk klisset fra ovnen ;)
    Takk for tips ang sengetøy. Skal ta meg en tur innom Princess når feriepengene kommer ;)

    Håper helga di har vært fin!

    SvarSlett