søndag 30. juni 2013

Hjemmelaget rabarbrasaft

Hei på dere.

En nesten-nabo har masse rabarbra i hagen som han ikke bruker, og vi kunne bare forsyne oss. Det gjorde vi og det resulterte i kjempe god rabarbrasaft (etter min smak). 


Brukte saftkoker men man kan også koke opp i vanlig kjele og sile den etterpå.

Framgangsmåte: 
Kutt rabarbraen opp i mindre biter ca 1cm. Du trenger ikke skrelle de ikke.
Jeg hadde 2 kg.
Jeg brukte 8dl sukker og den ble søt nok. 
Kunne sikkert vært litt mindre sukker i følge min bestemor som var her på prøvesmaking. 

Lot dette stå i saftkokeren i ca 2 timer.
Hadde kjøpt flasker på IKEA som jeg puttet i ovnen på ca 100grader litt før jeg skulle tappe safta.
Dette for å få helt rene flasker. 


Godt å leske seg med 

Ønsker alle en fin dag
Elin

3 kommentarer:

  1. Så flink du er - skikkelig husmor:)

    Har aldri laget rabarbrasaft, men høres veldig godt ut.

    SvarSlett
  2. Fin måte å bruke rabarbra på. Må prøve! Må bare plante rabarbra for det er det ikke her. Selv om det er en gammel hage.

    SvarSlett
  3. Veldig godt visst man har i vaniljestang, og bruker saft av en sitron oppi oxo :-D

    SvarSlett